CHŮZE NA BOSO

Už dříve jsme zmiňovali výhody běžné chůze jakožto vhodnou kompenzaci sedavému zaměstnání (více zde: https://zdravypodnik.webnode.cz/blog-clanky/ ). 

Pokud se vám povedlo navýšit počet ujitých kroků, věřím, že cítíte rozdíl. Nyní můžeme význam pravidelné chůze ještě zvýraznit. Jedná se o chůzi na boso, neboli Barefoot. 

Jak udává Clara Lewitová v časopise Rehabilitace a fyzikální lékařství (1998) chůze na boso má několik velice prospěšných účinků. Především se jedná o trénink propriocepce, neboli vnímání svého těla. Na plosce nohy máme spoustu sensorů, které informují náš mozek o poloze jednotlivých částí těla. Tím, že chodíme na boso, jsou kladeny větší nároky na kloubní a svalový aparát nohy. Tím, že dané svaly v oblasti nohy více pracují, spouštějí dané sensory, které nám potom zkvalitňují vnímání svého těla. Noha jako jedna z mála oblastí těla má blízké propojení do dalších částí těla jako jsou kyčle, pánevní dno, hluboký stabilizační systém (Lewit, Véle, 2007). Jako další benefit chůze na boso se často objevuje zvýšení klenby nohy. V případě, že nebudeme svaly nohy trénovat (chůze v pevné obuvy, převládající sedavý způsob života), dochází k tzv. dysfunční plosce nohy. Tato dusfunkce se může projevit nedostečnou aktivitou svalů v kyčelních kloubech, či bederní oblasti, což se projeví urychlením degenerace, popř. chronickými bolestmi zad. 

Tím, že se pohybujeme většinou v oblastech, kde převládá tvrdý povrch, na zemi se objevuje sklo apod. není vhodné chodit úplně na boso. K tomuto byla vyvinuta tzv. barefootová obuv, která brání přímému poranění plosky nohy a zároveň svou konstrukcí umožňuje používat nohu podobně jako při bosé chůzi. Obuv má minimální tloušťku podrážky po celé délce boty, přední strana boty je rozšířená, tudíž i prsty se mohou rozšířit přirozeně do stran, je velmi lehká a prodyšná. Jedná se tedy o kompromis chůze na boso a chůzi v botách.

Barefootová obuv, či chůze je tedy vhodnou kompenzací k pravidelné práci na PC, kterou můžeme doporučit. Ideální postup k přechodu na barefootovou obuv je prvotní krátké vyšetření u fyzioterapeuta, který určí, zda je vaše noha připravena na chůzi na boso, či je potřeba nohu na toto ještě připravit jednoduchým cvičením. Ne každá noha totiž zvládne rychlý přechod z běžné obuvi na barefootovou obuv.