JAK SE VYHNOUT NEZDRAVÉMU TYPU SEDU?

Obloukovitý typ sedu. Při práci jej lze často spatřit, mnohdy se do něj dostaneme ani nevíme jak. Proč bychom v tomto typu sedu neměli přetrvávat? Jaké jsou možnosti k tomu, abychom se při posazení do židle úplně nezbortili?

Netrénovaný člověk po usednutí do židle padá často pod tíhou gravitační síly do obloukovitého sedu (viz obrázek 1). Toto držení je charakteristické vyrovnáním bederní lordózy a posunutí hlavy do typického předsunu (viz obrázek 2). V této pozici hlavy je přetížena dolní část krční páteře a zkrácené velmi důležité svaly, podlebeční. Jedná se o malé svaly svou velikostí, avšak velké svaly svou funkcí. Tyto drobné svaly mohou při zkrácení vyvolávat nepříjemné bolesti celé hlavy a způsobovat poruchy rovnováhy. Obloukovité držení páteře taktéž doprovází předsunuté držení ramen, stlačení vnitřních orgánů a omezené dýchání.

V obloukovitém sedu se zvýší hrb v oblasti hrudní páteře, což po čase vyvolá zatuhnutí hrudní páteře do všech směrů. Toto zatuhnutí hrudní páteře je spojené se zkrácením přední strany hrudníku (prsní svaly, přímý svaly břišní, mezižeberní svaly). Problém tuhé hrudní páteře je především v tom, že páteř by při své funkci měla fungovat jako celek. Když však zatuhne jedna část páteře (hrudní), tak se ostatní části musí pohybovat o to více (krční, bedra), aby zatuhlou oblast nahradili. Tyto nadměrně pohyblivé oblasti se však po čase přetíží a vznikají potíže typu výhřez meziobratlové ploténky, chronické bolesti zad, posun obratlů apod.

Fixovaný oblouk na páteři se po čase ze sedu objevuje i ve stoji, při hraní tenisu, běhu. Tento stav má za výsledek negativní zdravotní efekt sportu samotného. Sport už neprobíhá na organismu, který si ze sportu vezme jen to pozitivní, ale padá více a více do svých špatných návyků a spíše člověku škodí. To se projevuje zvýšenou bolestivostí oblasti ramen, kyčlí, či bederní páteře po sportovní aktivitě.

Prevence spočívá ve správných kompenzačních cvicích od prostého protažení (viz obrázek 3) přední části hrudníku. Dále je potřeba posilovat šikmé břišní svaly, hluboké svaly na přední části krku a mezilopatkové svaly. V této oblasti výrazně napomůže vytvoření pracovního místa, které podporuje a ulehčuje napřímené držení těla. Na správně nastaveném pracovním místě vám přijde až divné, když se hrbíte. Samotná léčba fixované obloukovité hrudní páteře je téměř nemožná.