Správný pohybový program pro každého

Možná jste už slyšeli, kolik je doporučeno udělat kroků za jeden den, abychom byli fit. Kdo neví, tak je to 10 000 kroků. Finský institut UKK, který se zabývá pohybovou aktivitou, doporučuje lidem ve věku 18-64 let Koláč pohybové aktivity (physical activity pie).

Z něj vyplývá, že pro zvýšení vaší zdatnosti, kondice je vhodné provádět činnosti, které jsou střední intenzity dohromady nejméně 2,5 hodiny v týdnu nebo se 1 hodinu a 15 minut věnovat sportovním aktivitám náročnějším.

Mezi aktivity, kterým je přiřazena střední intenzita, patří cyklistika, chůze, nordic walking, těžší domácí práce a práce na zahradě, aktivní hraní her například s dětmi, aktivní doprava do práce (na kole, nebo pěšky). Mezi náročnější aktivity jsou zahrnuty běh, cyklistika, turistika, běžky, plavání, aqua aerobic, raketové a míčové sporty.

Navíc pro zvýšení svalové síly, zlepšení stability a koordinace je vhodné přidat 2x týdně některou z následujících sportovních aktivit: posilování, kruhový trénink pro zvýšení svalové síly a například tanec, míčové hry, bruslení pro zlepšení koordinace a protahování pro udržení flexibility.

Doporučuje se rozdělit pohybovou aktivitu alespoň do 3 dnů v týdnu. Ze zdravotního hlediska je lepší méně pohybové aktivity pravidelně, než nedělat nic. 

Níže vám uvádíme hotový návod pro podporu vašeho zdraví. Česká verze tohoto návodu bohužel není k dispozici.

zdroj: https://www.ukkinstituutti.fi/en/products/physical_activity_pie

Na grafu lze také nalézt rybaření. Tím je ovšem myšleno aktivní rybaření např. lov ryb v tekoucí vodě. Klasické české rybaření u rybníku se mezi to nepočítá :-)