OČI a práce na PC

Zrak je smysl, který ze všech našich smyslů, při vnímání okolního světa používáme v nejvíce. Až 80% všech informací z okolí přijímáme právě očima.

Při práci na počítači jsou naše oči namáhány. Mnoho lidí, jejichž náplní je převážně práce s PC, se setkalo s pálením očí, rozmazaným viděním, řezáním či zarudnutím očí, nebo s bolestmi hlavy a šíje. Tyto příznaky jsou typické pro tzv. Computer Vision Syndrome, což můžeme přeložit do češtiny jako syndrom počítačového vidění (popř. syndrom unaveného oka). Jak lze těmto potížím předcházet? Máme pro vás pár tipů.

Velmi důležitá je samotná ergonomie našeho pracovního místa. Při práci na PC světlo přicházející z venku nesmí vadit. Nesmí nás oslňovat ať už přímo, nebo odrazem od plochy monitoru. Dále je dobré nastavit kontrast obrazovky tak, aby nebyl velký rozdíl mezi obrazovkou samotnou a okolím. Na to je třeba myslet zejména, pokud pracujete ve večerních hodinách, kdy výrazně doporučujeme stáhnout jas displeje. Je nutné dbát na dostatečné osvětlení místnosti, především pracovní plochy. Pracovní plocha pro kancelářskou práci by měla mít osvětlení minimálně 500 - 1000 luxů. S použitím stolní lampy, bychom měli zároveň upravit i jas obrazovky.

Pro lidské oko je přirozený pohled do dálky, pohyb očí a měnící se množství dopadajícího světla na sítnici. Pokud tedy celý den pracujeme na PC, kde jsme nucení ostřit na blízko (na obrazovku monitoru, který vydává stálé stejné světlo), ochuzujeme vlastní oči o tyto pestré podněty.

Pro prevenci potíží se zrakem je dobré udělat si v práci přestávky. Platí jednoduché pravidlo - čím delší doba práce na PC, tím větší výskyt obtíží. Zraková únava u počítače začíná přibližně po 2 hodinách a zřetelně se začíná projevovat už po 4 hodinách práce. Optimální jsou desetiminutové přestávky od monitoru počítače v rozmezí jedné až dvou hodin. Tyto pauzy můžeme využít k odpočinku očí, kdy ideálně "koukáme do blba", či z okna co nejdále to lze. Tímto dáváme očím prostor k regeneraci a doplnění potřebných energetických zásob pro další aktivitu. Tato pauza se dá přirovnat k situaci, kdy po 2 hodinách pustíte těžkou činku na zem a vnímáte výraznou úlevu v oblasti paže. To samé se děje v oblastí očí, pokud přestaneme sledovat práci na monitoru.

Dalším způsobem, jak ulevit očím je jejich promnutí. Nejprve si zahřejeme ruce a poté jimi překryjeme oči, tak abychom se jich přímo nedotýkali. Můžeme si u toho představovat příjemné barvy, popřípadě oči otevřít a podívat do dlaně - do tmy. Ruce nesmí být přitisknuty na samotné oči a nos by měl zůstat volný. Hlavu máme položenou v dlaních a s lokty opřenými o stůl.

Mrkání je pro oko velmi přirozený a potřebný pohyb. Oči jsou díky slzám udržovány vlhké a čisté. Mrknutí rozprostírá slzný film na povrchu oka. Jeho součástí je vrstva vody, tuků a živin. Při práci s počítačem se více soustředíme a mrkáme méně často, nebo je mrkání nepravidelné. Tím se slzný film odpařuje mnohem rychleji a nedochází k jeho obnově. To zapříčiňuje osychání povrchu oka. K předcházení těmto potížím můžeme používat zvlhčující oční kapky nebo umělé slzy. Případně zamrkat, když si vzpomeneme.

Obtíže bývají častější u lidí se skrytou oční vadou nebo se špatnou korekcí zraku. Prevencí těchto obtíží je návštěva oftalmologa a předpis správné brýlové korekce. Přibližně 50% lidí, kteří si při práci na počítači stěžují na oční obtíže, má některou z vad optického aparátu.

I přesto, že vaše potíže se upraví korekcí zraku, je dobré provádět relaxaci a cvičení očních svalů jako prevenci k případnému zhoršení.