ROZBÍJEJME STATIKU, VYHLEDÁVEJME DYNAMIKU 1/2 !

Tělo bylo vytvořeno k pohybu. Pohyb je přirozenou součástí živého a zdravého organismu. K pohybu jsou určeny šlachy, svaly, klouby i kosti. Pohyb také pomáhá k proudění tělesných tekutin, lymfy a krve. Z tohoto vyplívá, že pokud se člověk nehýbe, tedy zůstává během dne staticky v jedné pozici, něco není v pořádku a může dojít k poškození zdraví. Jedinci, kteří vyrůstali sportem si tento vztah uvědomují. Proto, když posadíte ke stolu sportovce, bude se častěji ošívat, hledat lepší polohu těla, možná bude více brouzdat na internetu, jak by se vyhnul nepříjemným pocitům z pravidelné práce na PC. Osoba, která má ke sportu daleko bude naopak v pohodě, nebude pociťovat nic zvláštního, prostě si odpracuje svojí pracovní dobu a poté půjde bez jakýchkoli pochybností domů. Tento rozdíl vnímání pravidelné práce na PC je způsoben především různou mírou vnímání signálů ze svého těla. Sportovec umí vnímat své tělo lépe, než osoba, která nikdy nesportovala, tudíž také dříve cítí, že něco nehraje. To, že něco nehraje je právě setrvávání v jedné poloze bez jakéhokoli pohybu. Tato situace se při pravidelné práci na PC děje často.

Co teď s tím??

Ideální způsob jak dosáhnout pohybu při práci je vkládat v průběhu dne krátkou aktivní protahovací sestavu cílenou ke kompenzaci typických důsledků pravidelné práce na PC. Dále doporučujeme využívat alternativní typy sedu. Jedná se o klekačku, sezení na Gymballu, stoj při práci, chůze pokud lze. Tyto alternativní typy sedu trvají kratší dobu než běžný sed. Např. pro Gymball (velký míč) se nedoporučuje sezení déle než 30 min. Při sezení na gymballu pozor na výšku sedu, správná výška na gymballu by měla být s otevřeným úhlem v kyčlích. Pokud sedíme na míči jako v gauči, tedy nízko, akorád si poškozujeme zdraví. Velmi výhodné je si najít drobné stimuly k pohybu. Jedná se např. o skleničku s vodou, kterou si chodím dolívat, tiskárnu si dát dále od stolu a docházet si pro výtisky, či na záchod seběhnout o patro níž. Takovéto krátké přestávky nezaberou více než 1 min a je malé riziko, že by nás rozhodily z pracovní činnosti. I takovéto malé věci však mohou našemu tělu velmi pomoci. 

Tyto změny vám ze začátku vždy přijdou neefektivní! Budete si říkat jedná se o ztrátu času, bude vás to štvát, nebudete cítit žádnou změnu. Ale jakmile po čase (týden, měsíc) zjistíte, že jste vlastně stihli stejné množství práce a zároveň nejste tak unavení a bolaví, budete s výsledkem spokojeni.

Držíme palce!