SVALOVÉ DYSBALANCE PŘI PRAVIDELNÉ PRÁCI NA PC

Pravidelná činnost na PC je charakterizována jakožto jednostranná zátěž těla. Tím, že je zátěž směřována pouze do určitých oblastí těla a ne na tělo jako celek, vzniká postižení těchto přetěžovaných částí. Mezi oblasti, které jsou při práci na PC přetěžované patří šíje, svalové valy podel páteře, svaly rotátorové manžety v oblasti ramenního kloubu a svaly předloktí. V těchto oblastech se také často objevuje bolest.

Přetížení pár svalů by nebyl až takový problém. Problém nastává když se k tomuto přetěžovaní svalů přidá oslabení jiných svalů. Ty se díky nevyužívání začnou oslabovat. Při pravidelné práci na PC se jedná o břišní svaly, hluboké svaly zádové, hýžďové svaly a mezilopatkové svaly. Stává se poté, že osoba není schopna se vyrovnat kvůli tomu, že na jedné straně táhnou svaly více než na druhé. Tento stav se odborně nazývá svalová dysbalance a je příčinou velké skupiny potíží od bolesti zad, přes větší tendenci k úrazům.


Léčba obsahuje prosté posílení oslabených svalů a uvolnění přetížených, avšak tím to nekončí. Musíme zpracovat také řídící centrum(mozek), které podle toho jak dlouho nepřirozený stav trvá, preferuje při určitých pohybech více, či méně určité svaly a pohyb poté nemusí být vykonáván ekonomicky. Pokud je pohyb neekonomický, tzn. je k němu využíváno více svalů než je potřeba, dochází k přetěžování samotných svalů i kloubů. V takovémto případě je potřeba také pracovat s koordinací a pohybovými stereotypy. Tato práce pokud má mít výsledky potřebuje pravidelnost a určitou dobu působení léčebného vlivu. Bavíme se zde o frekvenci cvičení minimálně 3x týdně po dobu 3 měsíců. Úpravu stavy výrazně podpoří ergonomická úprava pracoviště

Pokud se chceme vyhnout těmto dysbalancím je vhodné hodně chodit, či běhat. Dále aplikovat strečové prvky na svaly s tendencí ke zkrácení a posilovací prvky na svaly s tendencí k oslabení. Váš pohybový projev by měl být co možná nejvíce pestrý. Pokud posilujete, sledujte v jakém postavení je vaše pánev, ramena, hlava, či žebra. Na postavení těchto částí těla se svalová dysbalence dá objevit, ale také korigovat.